Sponsorluğun ne anlama geldiğinin ve ne işe yaradığının
açıklamasını ana hatları ile yapmamız gerekirse bir kuruluşun belirlemiş
olduğu hedeflere ulaşmak için spor, sanat, kültür ve sosyal olaylara
çeşitli kişi, kuruluş ve olayları nakdi veya başka türlü desteklerle
yapılan tüm faaliyetlerin planlanması, uygulanması ve kontrol edilmesi
süreçlerini kapsayan taraflar arasında karşılıklı olarak birbirlerine
fayda sağlamaya yönelik yapılan yazılı sözleşmeye sponsorluk
diyebiliriz.
Sponsorluk hala oldukça farklı algılanıyor olsa da
günümüzde reklam veren tarafından fark edilmesiyle hakkındaki yanlış
ifadelerin zincirlerini kırıyor. Sponsorluk etkin bir pazarlama
iletişimi aracıdır. Sponsorluk algılananın aksine bağış veya yardım
değildir. Sponsorluk bir etkinliğe destek vererek kurumu, ürünü, hizmeti
tanıtarak hedeflenen kitlenin bilinç altında marka imajını oluşturmak
veya güçlendirmek ve satın alma tercihlerini etkilemektir.
Ayrıca firmalar sosyal sorumluluk adı altında maddi bir
kazanç beklemeksizin sponsor olurlar. Bu sponsorluk şekli halkla
ilişkilerin en etkili uygulamasıdır. İşletmenin kendi temel ticaretleri
dışında toplumsal sorunlarla ilgilenmesidir. Bu tip sponsorluklar da
kurumsal kimliğin güçlendirilmesine katkı sağlar.
Sponsorluk özetle, şirketlerin reklam ve tanıtım
amacıyla, daha geniş kitlelere ulaşmak için bir etkinlik, organizasyon
ya da bir kişiye kaynak aktarma yoluyla destek olması olarak
tanımlanıyor. Klasik pazarlama araçlarının dışına çıkmak isteyen birçok
şirket sponsorluğun gücünü ve büyüsünü keşfetmiş durumda.
Sponsorluk noktasında en çok rağbet gören kesimde ise
kuşkusuz spor ön plana çıkıyor. Sporda sponsorluk noktasında firmalar;
Olimpiyatlar, Dünya Kupası, farklı spor branşlarının ligleri vb. spor ve
spor kuruluşlarına reklam vererek ya da spor etkinlikleri, takımlar ve
bireysel sporcuları kullanarak ürünlerinin promosyonunu yaparlar.
Kuruluşlar bireysel sporculara ve takımlara sponsor olarak görsel,
yazılı basın, spor tesislerini kullanarak hedef kitle ile daha güçlü
duygusal bir bağ kurarak ürünlerinin tanıtımını yaparlar.
Sponsorluğu ve sporda sponsorluğu ana hatlarıyla
tanımladıktan sonra isterseniz konumuz spor ve amatör sporlar olduğuna
göre amatör spor kulüplerimiz öncelikle devletimizden yardım
alabilirler mi? Hükümetimizin son yıllarda spora bakışı ve inanılmaz
desteği çerçevesinde, kulüplerimiz farklı spor branşlarında
tescillerinin yaptırarak ve bu branşlarda yarışmalara katılarak; Gençlik
ve Spor Bakanlığı, Spor Genel Müdürlüğü ve Spor Toto Teşkilat
Başkanlığı’ndan kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde nakdi ve ayni
yardımlar alabilirler. Ayrıca spor kulüplerimiz Gençlik ve Spor
Bakanlığı’nın www.gsb.gov.tr adresinde ilan edilen Proje Desteği’ne
müracaat ederek gençlik ve spor adına gerçekleştirebilecekleri;
etkinlik, organizasyon, kurs vb. proje dosyalarını hazırlayıp destek
alabilirler.
Amatör spor kulüplerimizin sporda sponsorluk için çok
büyük projelerle ve ulusal firmalarla bunu gerçekleştirmek istemeleri
uzak bir ihtimal olması sebebiyle büyük firmaların bu tür kulüplere veya
projelerine sponsor olmaları malumunuz zordur. Burada yapılacak olan
amatör spor kulübünün ölçeğine göre projeler üretmek ve buna göre küçük
sponsorlar bulmaktır.
(Bir sonraki yazımızda; Amatör spor kulüplerimizin
firmalarla ve çeşitli kurumlarla sponsorluk konusunda teknik pratik
olarak bilgiler ve ipuçları vereceğiz.) Sporla kalın. |