Bir önceki yazımızda 'Sporda Sponsorluk' başlığı adı
altında sponsorluğu genel anlamda açıklamaya çalışmıştık. Bir pazarlama
aracı olarak bakıldığında ve maddi beklentilerin söz konusu olduğu
sponsorluklarda firmaların büyük organizasyonlara yöneldiklerini ve
bunları ağırlıklı olarak kendi denetimlerinde gerçekleştirdiklerini
görürüz. Çünkü bu tarz sponsorluklar tam bir pazarlama faaliyeti olarak
değerlendirilmektedir. İnsanlara sağladığı yararların yanında firma ve
markaya sağladığı yararlar da önemli olmaktadır. Çünkü bu vesilelerle
hedef kitle ile buluşulmakta, marka bilinirliği artırılmakta, kurumsal
kimlik vurgulanmakta, basında yer alınmaktadır. Ayrıca sponsorluk yapan
işletme veya ürün adının medyada yer almasıyla reklam kampanyalarının
desteklenmesi, potansiyel müşterilerin ilgi alanına giren konulara
finansal katkıda bulunarak pazarlama politikasına yardımcı olunması
sağlanmaktadır.
Spor, insanları harekete geçiren ve büyüleyen bir
toplumsal fenomen haline geldi. Dolayısıyla spor sponsorluğu büyük
kitlelere hitap edebilmesi nedeniyle, özellikle ürünlerini ve
hizmetlerini kısa zamanda bu kitlelere tanıtmak isteyen firmalarca
yapılmaktadır. Çünkü spor, hedef kitleyle iletişim kurma olanağı
sağlayan ve hemen hemen bütün dünyada anlaşılan, aynı dili konuşan bir
sponsorluk alanıdır . Sponsorluk aracılığı ile sporu kullanan şirket,
markalar, dolaylı olarak reklam çalışmalarını gerçekleştirmektedirler.
Sonuçta bu tür bir sponsorluk yerelde amatör spor
kulüplerimize bire bir bağlantılı olmamakla birlikte yapabilecekleri bir
faaliyet kapsamında gerçekleştirmeleri mümkün görünmemektedir. Bu
nedenle amatör spor kulüplerimizin en başta yapacakları ana sponsorluk
modeli isim sponsorluğudur. Örnek; Firma ismi Gençlikspor vb. Firma
isminin amatör spor kulübünün resmi isminin önüne ya da arkasına gelecek
şekilde ilk olağan ya da olağanüstü genel kurulda değiştirerek uygulamaya
sokmaktır. Firma logosu ön planda olacak şekliyle bir logo tasarlanarak
firmanın tanıtımı yapılmalıdır.
Firma, kulüp sponsorluğu çerçevesinde isim
sponsorluğundan sonra mutlaka yapılması gerekenlerin başında en
önemlisi, kulübün internet sitesi kurularak kulüp faaliyet ve
organizasyonlarının küçük ya da büyük olmasına bakılmaksızın görsellerle
zenginleştirerek firma ürünlerini de kapsayacak şekilde yayınlamaktır.
İnternet sitesinin yanı sıra sosyal paylaşım sitelerinde (facebook,
twitter, instagram, youtube) mutlaka yer almak grup ya da sayfa açarak
kulüp faaliyetleri, fotoğraf, video ile desteklemek, sponsor ürünlerinin
yer aldığı reklam görsellerini düzenli şekilde güncellemek olmalıdır.
Ayrıca bu paylaşımlarda kulüp, firma kurumsal yapısına göre
oluşturulacak dil bilgisine ve logoya mutlaka dikkat edilmelidir.
Sponsorluk için kulüp; forma, antrenman malzemeleri,
yazışmalar için kullanılacak antetlerde kulüp ve firmanın önceden
belirlenen logosu ile birlikte kullanılmalıdır.
Amatör spor kulüplerimiz nakdi sponsorlukların yanı sıra
nakdi olmadan da sponsorluklardan yararlanabilirler. Sponsor; servis,
yemek, malzeme yardımı ile kulüplere destek sağlayabilir.
Son olarak amatör bir spor kulübün küçüklüğü ya da belli
dar bir çevrede insanlara ulaşması noktasında sponsor olacak firmanın
fazla hayale kapılmaması gerekir. Sponsorluğu özellikle yerelde amatör
sponsorluğu maddi anlamda geri dönüş olarak görmemesi gerekir. Gerçekçi
olmamız gerekirse sponsor firma direkt para kazanmayı düşünmemeli
firmasının kurumsal yapısı gereği sosyal sorumluluk çerçevesinde
düşünmeli, firmasının bilinirliğini, güvenirliğini arttırmaya
çalışmalı ve en önemlisi amatör spor kulübünde lisanslı sporcuların
topluma kazandırılması noktasında katkısını kazançla eş değer
tutmamalıdır.
Fakat sosyal anlamdaki spor pazarlaması için firmaların
sporu kullanmak üzere sponsorluk yatırımında bulunmadığı görülür. Ancak
bu alan için üretilecek toplumsal sosyal sorumluluk projeleri kurumların
pazarlama hedefleri için çok etkin bir saha olacağı kanısıyla firmaları
ikna etmek ve bu yolda çalışmak faydalı olacaktır. Esen kalın. |